de Arthur Schopenhauer
... bogatia cea mai mare face putin pentru fericirea
noastra; din care cauza multi bogati se simt nefericiti, fiindca sunt fara
cultura mintii, fara cunostinte si de aceea fara un interes obiectiv, care sa-i
puna in stare a se ocupa intelectual. Caci
ceea ce ne mai poate da bogatia pentru indestularea trebuintelor reale si firesti,
este de putina insemnatate pentru adevaratul nostru bine; din contra, il impiedica
prin multele si neaparatele griji ce le aduce cu sine pastrarea unei averi prea
mari. Totusi oamenii cauta de o mie de ori mai mult a dobandi bogatie decat
cultura mintii; pe cand, desigur ceea ce suntem face mult mai mult
pentru fericirea noastra decat ceea ce avem. Pe multi ii vedem in miscare
neobosita, harnici ca furnicile, lucrand de dimineata pana seara pentru a-si
mai spori bogatia. Tot ce trece peste orizontul stramt al mijloacelor pentru a
cest scop, le ramane necunoscut; mintea lor este inchisa, de aceea neprimitoare
de alte gandiri si simtiri. Placerile cele mai inalte, cele spirituale, le sunt
straine; si in zadar cauta a le inlocui prin cele trecatoare, senzuale, ce si
le ingaduie din cand in cand si care le cer timp putin si bani multi. La sfarsitul
vietii, ca un rezultat al ei au, ce e drept, o gramada foarte mare de bani inaintea
lor, pe care o lasa acum mostenitorilor ca sa o mai mareasca sau poate sa o
risipeasca. O astfel de viata, desi cel ce o duce isi da un aer cat se poate de
serios si important, este tot asa de nebuna ca o viata al carei simbol ar fi
fost de-a dreptul masca arlechinului.
Goliciunea sufletului lor, seceta constiintei, saracia mintii ii impinge spre societati care sunt compuse din acelasi soi de oameni, caci similis simili gaudet. Apoi numai ii vezi alergand in gloata dupa petreceri si distractii, pe are le cauta mai intai in placeri senzuale, in desfatari de tot felul si mai pe urma in desfranari. Izvorul ispitirii fara margini, prin care atatia copii de familie din parinti bogati isi pierd mostenirea cea mare, adese in cateva luni, nu este altul decat uratul ce se naste din descrisa goliciune si saracie a mintii. Asemenea tineri au fost trimisi in lume bogati dinafara, dar saraci dinauntru, si au cautat in zadar a indeplini prin bogatia externa pe cea interna, voind a primi toate dinafara – analog batranilor care cauta a se intari prin exalatiile fetelor tinere. Cu acest chip saracia dinauntru a produs, in sfarsit, si pe cea dinafara.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu