Aforisme asupra intelepciunii in viata - de Arthur Schopenhauer
...destinatia primitiva a puterilor, cu care a
inzestrat natura pe om, este lupta in contra nevoilor ce-l ameninta din toate partile.
Cand aceasta lupta inceteaza pentru catva timp, puterile neocupate il apasa ca
o sarcina; el trebuie sa se joace cu ele, adica sa le intrebuinteze fara scop;
altminteri cade in celalalt izvor al suferintei omenesti, in urat. De aceea uratul
chinuieste mai ales pe oamenii bogati din societatea mai inalta, despre a caror
mizerie ne-a dat Lucretius o descriere ce se potriveste si astazi cu cele ce le
vedem petrecandu-se zilnic in orasele mari:
„Numai il vezi iesind din palatul sau, fiindca
i se urase acasa, si in curand intorcandu-se inapoi, caci nu petrece mult timp afara de acasa. Apoi pune sa-i inhame
telegarii si ii mana in goana la mosia din apropiere parca i s-ar fi aprins
casele si ar da zor sa stinga focul; dar abia ajuns pe pragul usii, incepe sa
caste si, sau se culca si doarme dus ca sa-si uite uratul, sau se intoarce iarasi
in goana ca sa revada orasul”.


Al doilea, placerile iritabilitatii; ele
consista in exercitii corporale, plimbare, salt, tranta, dans, scrima, calarie si
jocuri atletice de tot felul, precum si in vanatoare si chiar in lupta si razboi.
Al treilea, placerile sensibilitatii; ele
consista in contemplare, cugetare, simtire, in compuneri de poezii, in pictura si
arta plastica, in muzica; in invatare, citire, meditare, inventii, filozofie,
etc.
Asupra valorii, gradului, duratei fiecareia
din aceste petreceri se pot face felurite observari, pe care insa le lasam in
seama cititorului.
Tot omul va intelege ca placerile sunt
totdeauna izvorate din intrebuintarea propriilor puteri, si ca, prin urmare,
fericirea noastra, adica suma placerilor, va fi cu atat mai mare, cu cat este
mai nobila puterea din care se produce.
Asemenea nu va tagadui nimeni intaietatea ce in
aceasta privinta i se cuvine sensibilitatii; a carei preponderenta hotarata
este semnul de preferinta a omului in comparare cu alte animale; pe cand
celelalte doua puteri fiziologice sunt date si animalelor in acelasi grad, si
chiar intr-un grad mare.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu